Efter massa härliga trendseminarium under våren känner vi oss extra taggade och inspirerade att tänka nytt. Under denna vecka kommer vi presentera ett antal trender som vi valt att plocka ut från dessa seminarier. Vi kopplar ihop dem med event eller kampanjer för att ge exempel på företag som lyckats med just dessa trender. Vi börjar veckan med trenden less is more.
Det pratas mycket om att man måste våga satsa allt på ett kort och bygga kring det. Får man dessutom till en känslomässig koppling i detta så har man ett riktigt vinnande koncept. P&G har bland annat valt att jobba så med sitt sponsorskap kring OS och kampanjen Thank you mom. Detta gör att kampanjen får de muskler den behöver. Reklamfilmen är en del av den. Kan du hålla tårarna borta? Allt man sen gjorde under OS kopplades samman med denna kampanj vilket resulterar i ett enhetligt intryck av varumärket som ger en stark effekt.
Att RedBull lägger större delen av sin marknadsbudget på stora event som sen får virala spridningar är ingen nyhet. Vi lyfter däremot gärna fram Burn som även dem förstått detta med event som en del i sin marknadsplan. De visar med eventet Burn Yard att de också gillar experiment och risk. De kopplade samman sitt varumärke med relevant innehåll för sin målgrupp. De vågade och vann med detta koncept där konst, kultur och varumärken möts. Spana in presentationsvideon nedan.